http://www.emocutez.com http://www.emocutez.com http://www.emocutez.com http://www.emocutez.com http://www.emocutez.com http://www.emocutez.com http://www.emocutez.com http://www.emocutez.com http://www.emocutez.com http://www.emocutez.com http://www.emocutez.com http://www.emocutez.com http://www.emocutez.com http://www.emocutez.com http://www.emocutez.com http://www.emocutez.com

Tuesday, November 1, 2011

Braces? Dibenarkan dalam islam ke?


Assalamualaikum w.b.t….

Tiba –tiba I teringat semasa semester 2 I diberi tugasan dalam subjek agama. I diberi tajuk tentang hukum pembedahan plastik mengikut perspektif Islam. So semasa presentation itu, my classmate ada bertanya tentang hukum menggunakan braces. So untuk entry kali ini I decided nak share serba sedikit tentang pendakap gigi atau pun lebih dikenali sebagai braces. How do braces function? Braces are actually serving the purposes of straightening teeth. Here I have a picture about braces. So jom tengok !







Rasulullah S.A.W bersabda:
        
Maksudnya : “Allah melaknat wanita yang membuat tatu dan wanita yang telah memakainya, wanita yang mencabut alis, dan wanita yang meluaskan jarak diantara gigi mereka atau orang lain bagi tujuan kecantikan, menukar apa yang Allah telah ciptakan.”
Meluaskan jarak diantara gigi disini bermaksud mengubah sesuatu atau melakukan sesuatu pada gigi supaya ia kelihatan lebih menarik dan cantik. Ini menunjukkan bahawa HARAM jika seseorang itu melakukan perkara itu atas tujuan dan niat untuk kecantikan.

Walau bagaimana pon, jika seseorang itu melakukan perkara demikian dengan tujuan bagi merawat masalah giginya maka itu tidak ada salahnya. Yakin dan ingatlah bahawa Allah S.W.T mengetahui apa yang terkandung di dalam fikiran manusia.

Seperti yang dinyatakan di atas tadi, braces digunakan untuk membetulkan kembali kedudukan gigi seseorang dan ia bukan dari larangan yang dinyatakan dalam hadis di atas.Menurut sekumpulan mufti Islam online, mereka berpendapat bahawa selama pendakap gigi itu berfungsi sebagai membaiki sesuatu, maka ia di benarkan. –“as long as the bracing is done to fix a problem, then it is allowed and there is nothing wrong with it.”

So that's all for today. i harap entry kali ini dapat membantu sesiapa sahaja yang keliru tentang hukum memakai braces.. :)

No comments:

Post a Comment